Unpacking a citizen self-tracking device: Smartness and idiocy in the accumulation of cycling mobility data

 

Title
Unpacking a citizen self-tracking device: Smartness and idiocy in the accumulation of cycling mobility data/ Desembalando un dispositivo de seguimiento automático ciudadano: Inteligencia e idiotez en la acumulación de datos de movilidad en bicicleta
AuthorMartín Tironni y Matías Valderrama
Line(s)Access and Mobility
Year of Publication2016
Journal Title
Keywords

Self-tracking, Smart Cities, data-driven governance, data assemblages, breakdowns, idiotic data

Seguimiento automático, ciudades inteligentes, gobernanza basada en datos, conjuntos de datos, averías, datos idiotas

Abstract
Based on the Smart Cities imaginary, the bottom-up project Stgo2020 created a self-tracking device known as Rastreador Urbano de Bicicletas (or Urban Bicycle Tracker) to record the daily trips of cyclists in Santiago de Chile and use the data gathered to help government officials make better and data-driven decisions on cycling infrastructure planning. In this article, we examine the iterative design of this technology as well as its introduction into the everyday practices of cyclists. We argue that efforts to quantify the ordinary experience of cycling were overwhelmed and interrupted by an ecology of breakdowns, everyday contingencies, forgetfulness, and re-interpretations in the assemblage of devices, data, humans, and bicycles. These breakdowns generated incoherent or absurd bits of information that we call them as ‘‘idiotic data’’ based on recent conceptualizations of the character of the idiot. Significant displacements were provoked by these idiotic data, forcing the engineer behind the device to control and purify the sample by design and algorithms, waning the civic nature of the project at the same time. The case shows how new ways of knowing the urban space by smart devices should be not separated from the emergence of idiotic data, putting into question the versions of citizen participation and smartness at stakes.  

Basado en el imaginario de Smart Cities, el proyecto bottom-up Stgo2020 creó un dispositivo de auto-seguimiento conocido como Rastreador Urbano de Bicicletas (o Urban Bicycle Tracker) para registrar los viajes diarios de ciclistas en Santiago de Chile y utilizar los datos recopilados para ayudar a los funcionarios del gobierno a tomar decisiones mejores y basadas en datos sobre la planificación de la infraestructura para bicicletas. En este artículo, examinamos el diseño iterativo de esta tecnología así como su introducción en las prácticas cotidianas de los ciclistas. Argumentamos que los esfuerzos para cuantificar la experiencia ordinaria del ciclismo fueron abrumados e interrumpidos por una ecología de averías, contingencias cotidianas, olvidos y reinterpretaciones en el ensamblaje de dispositivos, datos, humanos y bicicletas. Estas averías generaron bits/pedazos de información incoherente o absurda que llamamos «datos idiotas/ idiotic data» basados ​​en conceptualizaciones recientes del carácter del idiota. Se provocaron desplazamientos importantes por estos “datos idiotas”, obligando al ingeniero detrás del dispositivo a controlar y purificar la muestra mediante diseño y algoritmos, disminuyendo al mismo tiempo la naturaleza cívica del proyecto. El caso expone cómo las nuevas formas de conocer el espacio urbano mediante dispositivos inteligentes no deben separarse de la aparición de datos idiotas, poniendo en tela de juicio las versiones de participación ciudadana e inteligencia.

Doihttps://doi.org/10.3828/tpr.2020.65
Corresponding AuthorMartin Tironi martin.tironi@uc.cl