Estimación de factores de aglomeración para el transporte público durante la pandemia de COVID-19 en Santiago de Chile

Title

Estimation of crowding factors for public transport during the COVID-19 pandemic in Santiago, Chile/ Estimación de factores de aglomeración para el transporte público durante la pandemia de COVID-19 en Santiago de Chile

AuthorPaul Basnak, Ricardo Giesen, Juan Carlos Muñoz
Line(s)Access and Mobility
Year of Publication2022
Journal TitleScience Direct
Keywords
transporte público, aglomeración, pandemia, Santiago
Abstract
A sharp decrease in public transport demand has been observed during the COVID-19 pandemic around the world. In this context, it is relevant to understand how mode preferences have changed since the surge of COVID-19.In order to better understand how the pandemic changed mode choice, particularly regarding the impact of crowding and face mask use in public transport, we conducted a stated preference on-line and on-street survey in Santiago, Chile. Our sample is balanced in gender but has a higher proportion of individuals with college degrees and those under 45 years of age than the population of Santiago.The data collected was then used to estimate two multinomial mode choice models, a latent class model and a mixed logit model with latent variables.

The models yielded a value of travel time in crowded conditions (4 pax/m2) and low face mask use (50%) of 3.0–5.1 times higher than the case with low crowding (0.5 pax/m2) and 100% face mask use. Moreover, women tend to be more sensitive than men to the use of face masks in public transport. Besides, young and low-income people are relatively less sensitive to crowding.

The crowding penalization obtained is higher than in pre-pandemic models calibrated for Santiago for similar passenger densities. Also, as we expected, it grows non-linearly with passenger density. Disinfection of vehicles, as well as the perception of health risk, cleanliness, safety and comfort, were also relevant in explaining mode choice. Further research shall discuss how the change of mode preferences together with new demand patterns influence the operational design of public transport services.

Se ha observado una fuerte disminución en la demanda de transporte público durante la pandemia de COVID-19 en todo el mundo. En este contexto, es relevante comprender cómo han cambiado las preferencias de modo desde el surgimiento de COVID-19.

Para comprender mejor cómo la pandemia cambió la elección de modo, en particular con respecto al impacto de las aglomeraciones y el uso de mascarillas en el transporte público, realizamos una encuesta de preferencia en línea y en la calle en Santiago de Chile. Nuestra muestra es equilibrada en género pero tiene una mayor proporción de personas con títulos universitarios y menores de 45 años que la población de Santiago.

Luego, los datos recopilados se usaron para estimar dos modelos de elección de modo multinomial, un modelo de clase latente y un modelo logit mixto con variables latentes.

Los modelos arrojaron un valor del tiempo de viaje en condiciones de hacinamiento (4 pax/m2) y bajo uso de mascarilla (50%) de 3,0 a 5,1 veces mayor que el caso con bajo hacinamiento (0,5 pax/m2) y 100% de uso de mascarilla . Además, las mujeres suelen ser más sensibles que los hombres al uso de mascarillas en el transporte público. Además, las personas jóvenes y de bajos ingresos son relativamente menos sensibles al hacinamiento.

La penalización por hacinamiento obtenida es mayor que en modelos prepandemia calibrados para Santiago para densidades de pasajeros similares. Además, como esperábamos, crece de forma no lineal con la densidad de pasajeros. La desinfección de los vehículos, así como la percepción de riesgo para la salud, la limpieza, la seguridad y la comodidad también fueron relevantes para explicar la elección del modo. La investigación discutirá cómo el cambio de preferencias de modo junto con los nuevos patrones de demanda influyen en el diseño operativo de los servicios de transporte público.

Doihttps://doi.org/10.1016/j.tra.2022.03.011
Corresponding AuthorJuan Carlos Muñoz jcm@ing.puc.cl