03 Sep Accessibility Indicators for the Geographical Assessment of Transport Planning in a Latin American Metropolitan Area
Title | Accessibility Indicators for the Geographical Assessment of Transport Planning in a Latin American Metropolitan Area |
Author | Marcela Martínez; Carolina Rojas; Ana Condeço-Melhorado; Juan Antonio Carrasco |
Line(s) | Access and Mobility |
Year of Publication | 2021 |
Journal Title | Geographies |
Keywords | Accessibility indicators; spillover effects; territorial cohesion; transport planning Indicadores de accesibilidad ; efectos secundarios ; cohesión territorial ; planificación del transporte |
Abstract | Accessibility represents a key element in strengthening developed regions in terms of investment in transportation infrastructure. Accessibility is also an equity indicator to measure the ease with which a specific location achieves desired outcomes as well as the spillover effect; traditionally, these effects have been analyzed with econometric and engineering techniques, rather than from the perspective of geographical studies. The purpose of this research is to measure the spillover effects and the territorial cohesion of Infrastructure Regional Planning (PRI) for the Latin American metropolitan area of Concepción (MAC), Chile. To meet this purpose, locational and network efficiency indicators of spatial accessibility were calculated using network analysis in GIS. The results showed that the improvements differ according to the accessibility indicator employed; however, they generally showed benefits in consolidated urban centers and corridors near investment and industrial areas. In contrast, more distant and rural areas presented limited and irregular benefits. La accesibilidad representa un elemento clave para fortalecer las regiones desarrolladas en términos de inversión en infraestructura de transporte. La accesibilidad también es un indicador de equidad para medir la facilidad con la que una ubicación específica logra los resultados deseados, así como el efecto de desbordamiento; tradicionalmente, estos efectos se han analizado con técnicas econométricas y de ingeniería, más que desde la perspectiva de los estudios geográficos. El propósito de esta investigación es medir los efectos de derrame y la cohesión territorial de la Planificación Regional de Infraestructura (PRI) para el área metropolitana latinoamericana de Concepción (MAC), Chile. Para cumplir con este propósito, se calcularon indicadores de ubicación y eficiencia de la red de accesibilidad espacial utilizando análisis de red en SIG. Los resultados mostraron que las mejoras difieren según el indicador de accesibilidad empleado; sin embargo, generalmente mostraron beneficios en centros urbanos consolidados y corredores cercanos a áreas de inversión e industriales. En cambio, las zonas más distantes y rurales presentaron beneficios limitados e irregulares. |
Doi | https://doi.org/10.1016/j.tra.2021.02.012 |
Corresponding Author | Carolina Rojas (carolinarojas@uc.cl) |