03 Nov Pandemic-related streets transformations: Accelerating sustainable mobility transitions in Latin America
Title | Pandemic-related streets transformations: Accelerating sustainable mobility transitions in Latin America/ Transformaciones de calles relacionadas con la pandemia: acelerando las transiciones de movilidad sustentable en América Latina |
Author | Giovanni Vecchio; Ignazio Tiznado-Aitken; Rodrigo Mora-Vega |
Line(s) | Access and Mobility |
Year of Publication | 2021 |
Journal Title | Cases Studies on Transport Policy |
Keywords | Sustainable mobility, Movilidad Sustentable, Governance, Gobernanza, Emergency interventions, Intervenciones de emergencia, Disruptions, Interrupciones, Latin America, América Latina. |
Abstract | La pandemia de COVID-19 y la necesidad del distanciamiento físico en los espacios públicos tienen efectos significativos en las iniciativas de movilidad sustentable. Muchas ciudades alrededor del mundo promovieron transformaciones temporales de calles, redistribuyendo el espacio vial para crear ciclovías de emergencia y ampliar las aceras para permitir el movimiento de personas al tiempo que se garantiza una cierta distancia física entre las personas. Si bien Europa y, en menor medida, América del Norte inicialmente lideraron estas iniciativas, América Latina pronto siguió su ejemplo, sin mucha de su experiencia técnica, gobernanza, recursos y, a veces, aceptación pública ante la movilidad sustentable. El documento examina si y cómo el gran evento disruptivo planteado por el COVID-19 ha reconfigurado las iniciativas de movilidad sustentable en las ciudades latinoamericanas. Entrevistando a tomadores de decisiones clave, el documento revisa cinco iniciativas en la región para examinar la tipología de intervenciones promovidas y los espacios involucrados, los esquemas de gobernanza que las permitieron y la aceptación pública de tales medidas. El análisis demuestra que la pandemia COVID-19 ha propiciado una adopción más rápida de medidas de movilidad sostenible como ciclovías de emergencia, peatonalizaciones y otras iniciativas de calma del tráfico, facilitando la creación de nuevas coaliciones y la aceptación pública de estas intervenciones gracias al sentido de urgencia generado por la pandemia. The COVID-19 pandemic and the need for physical distancing in public spaces have significant effects on sustainable mobility initiatives. Many cities around the world promoted temporary transformations of streets, redistributing road space to create emergency cycleways and expand sidewalks to allow the movement of people while granting a certain physical distance between people. While Europe and, to a lesser extent, North America have initially led these initiatives, Latin America has soon followed suit, without much of their technical experience, governance, resources and sometimes public acceptance for sustainable mobility. The paper examines if and how the major disruptive event posed by the COVID-19 has reconfigured sustainable mobility initiatives in Latin American cities. Interviewing key decision-makers, the paper reviews five initiatives across the region to examine the typology of interventions promoted and the spaces involved, the governance schemes that allowed them and the public acceptance towards such measures. The analysis demonstrates that the COVID-19 pandemic has fostered a faster adoption of sustainable mobility measures such as emergency cycleways, street pedestrianisations and other traffic calming initiatives, facilitating the creation of new coalitions and the public acceptance of these interventions thanks to the sense of urgency generated by the pandemic. |
Doi | https://doi.org/10.1016/j.cstp.2021.10.002 |
Corresponding Author | giovanni.vecchio@uc.cl |